1930 - 1937
První kapitola úctyhodné historie Masarykova okruhu se začala psát v roce 1930 v lesích za rozrůstající se brněnskou metropolí. Tehdy narychlo a s velkou podporou legendární závodnice Elišky Junkové začala vznikat závodní trať, jejíž jedno kolo měřilo neuvěřitelných 29,1 kilometrů. Vedla po běžných silnicích, které v rekordně krátké době musely projít rekonstrukcí. Na trati se střídalo několik povrchů – od moderního asfaltu, přes obvyklejší beton až po jezdci nenáviděné dlažební kostky v klesání k Popůvkám. Poprvé a naposledy kroužili jezdci po Masarykově okruhu proti směru hodinových ručiček. Jezdci měli vůči brněnské trati velký respekt – svojí obtížností jim připomínala proslulou severní smyčku Nurburgringu, které se přezdívalo „zelené peklo“.
První závod odstartoval na svatováclavský svátek roku 1930. Na startu nechyběl žádný ze světových jezdců. O vítězství se v prvním ročníku popraly německé posádky s Italy. Navzdory promyšlené taktice Tazia Nuvolariho na Alfě Romeo nakonec zůstane v historických tabulkách jako první vítěz závodu na Masarykově okruhu zapsaný Němec Hans Joachim von Morgen. V dalších letech se pak za von Morgena řadila další legendární jména: Louis Chiron, který brněnský závod ovládl v letech 1931 – 1933 a pak Němci von Stuck, Rosemeyer a Caracciola na extrémních vozech Auto Union a Mercedes Benz, s nimiž navzdory usilovnému fandění místních diváků nemohli Italové ve slabších autech soupeřit.