Brno Grand Prix Revival. Do Brna se po deseti letech vrací světové závody historických vozů včetně F1

Po deseti letech se Česká republika dočká „malého Goodwoodu“ – závodního víkendu Brno Grand Prix Revival, na kterém se představí nejprestižnější světové závodní série historických vozů Masters a HGPCA (Historic Grand Prix Cars Association). Návštěvníky čeká od 13. do 14. července na Masarykově okruhu 20 hodin výjimečné podívané.

„Přivážíme do Brna závodní formát, za kterým by museli fanoušci historických vozů cestovat nejméně 1000 kilometrů. Nejbližší podobné závody jsou v Belgii a v Itálii,“ zdůrazňuje pořadatel akce Karel Kupka. Jeho týmu se prestižní světové série do Brna podařilo dostat především díky skvělým kontaktům v evropské veteránské komunitě.

Exkluzivní je zejména kombinace sérií Masters a HGPCA. Ta je zárukou, že diváci na brněnském automotodromu uvidí skutečně reprezentativní průřez těmi nejrychlejšími vozy, které v poválečném období kralovaly světovým okruhům. „Klíčové jsou z tohoto pohledu tři kategorie – asociaci Grand Prix vozů reprezentují převážně ‚předomotorové‘ a ‚zadomotorové‘ formule 1 z let 1949 – 1966. Na ně pak navazuje série Masters, která do Brna přivede startovní pole F1 do roku 1985,“ vysvětluje Karel Kupka.

Kromě těchto sérií nabídne závodní víkend i závody vytrvalostních speciálů z Le Mans, vozů GT, cestovních aut, ve své době velmi oblíbených formulí Junior a série ADAC Historic Cup Ost (původně Pohár míru a přátelství). Závody pak doplní i prezentační jízdy československých historických formulí, cestovních vozů, motocyklů a série Grand Prix Historických Vozidel. Návštěvníci se pak mohou těšit i na klubový sraz. „Tato akce je bez nadsázky zmenšeninou nejslavnějších festivalů historických aut, ať je to třeba Goodwood Revival nebo Le Mans Classic. Klubovým srazem se k těmto ikonám chceme přiblížit,“ vysvětluje spolupořadatel klubového srazu Karel Kostroň. V zóně, do které budou moci i návštěvníci, se představí zhruba stovka historických vozů.

Pořadatelé pak upozorňují ještě na jednu odlišnost Brno Grand Prix Revival od jiných akcí pro historické vozy. Závodění. „Všechny závodní série jedou ve standardním formátu tréninků, kvalifikace a jednoho nebo dvou závodů. Ty se jedou opravdu na krev, jezdci si nic nedarují, i když sedí ve vozech obrovské historické hodnoty,“ upozorňuje Karel Kupka.

Naráží přitom na některé vozy, které už potvrdily účast. V sérii HGPCA bude startovat třeba Maserati 250 F, se kterým závodil Stirling Moss, nebo BRM P261 Grahama Hilla. Další autentické vozy pak prozradí finální startovní listina, i v té provizorní je ale napříč sériemi víc jak 150 extrémně zajímavých vozů. „Tuto akci musíme opravdu brát jako svátek. Její opakování závisí na ochotě sérií vyrazit mimo tradiční tratě, na kterých běžně závodí. Tentokrát trvalo deset let, než jsme je přesvědčili k návratu,“ upozorňuje Karel Kupka.

Organizátoři předpokládají, že závodní víkend přiláká víc jak deset tisíc fanoušků historických vozidel. „Otevřené budou sedadlové tribuny T3 a T5 naproti řídicí věži, a přírodní tribuny C a F. Návštěvníci s odpovídající vstupenkou se dostanou i do depa. Parkovat lze buď na centrálním parkovišti ‚pod vysokým napětím‘, nebo na parkovišti T1 na příjezdu k tribuně C,“ vyjmenovává za pořadatelský tým Kateřina Kupková. Z Brna pak pojede i mimořádný spoj 400. Oproti dřívějším zvyklostem jej ale Dopravní podnik města Brna vypraví z terminálu u bohunické nemocnice. „Ráno a večer pojedou spoje v půlhodinových intervalech, připraveny budou i posily. Linka je zdarma,“ doplnila Kupková. Vstupenky bylo možné koupit online, v prodeji budou i na místě.

Brno Grand Prix Revival je letošní největší akcí, kterou brněnský automotodrom hostí. Závodní víkend pořádá Československý automobilový klub pro Moravu a Slezsko – nástupnická organizace stejnojmenného klubu, který v roce 1930 zorganizoval první Masarykův okruh a založil tradici motoristického závodění v Brně. „V roce 1930 dostal závod podporu přímo od prezidenta Masaryka, my jsme pyšní, že letos se to stejné stalo v případě prezidenta Petra Pavla, který nám udělil záštitu. Poděkovat musíme i městu Brnu a Jihomoravskému kraji, které naši akci podpořily jak záštitou svých představitelů, tak i finančně,“ uzavírá Karel Kupka.

Brno Grand Prix Revival startuje už v pátek 12. července volnými tréninky, v tento den ale není areál přístupný veřejnosti. V sobotu a v neděli pak probíhají kvalifikace a závody. Závodní program startuje oba dny už v 8:00, poslední motory pak utichnou v sobotu až ve 20:00 a v neděli v 18:00.